Juni 2016

 
 
Helgen den 3-6 juni. Sommarmånaden är här. Den vita Syrenen blommar tillsammans med några kvistar av lila syrener som doftar ljuvligt. 
Lungört växer under hasseln. Nej det var visst blomman som jag fick av Sievert. 
Här vid stenen växer numera förgätmigej, jättegetrams, pioner och bergsklint. Pionerna har tyvärr inga knoppar, hoppas att det kommer så småningom... 
 
Ramslökarna blommar 
Blomsterträdgården börjar arta sig när ogräset är rensat.
Här är Kurris sten och den lilla Syrenbersån, som är under uppbyggnad/uppväxt.. 
 
En av tolv druvplantor lyckades överleva vintern, vad vi vet än så länge...
 
De lila syrenerna blommar i bersån. 
Här bakom stenen döljer sig tre tulpaner. Ifjol var det bara blad som kom upp. Men nu blommar det.😀
Tänk att knopparna var gula,och så kommer en sådan här skönhet fram.😮
Jag tog fram trimmern och trollade fram blomrabatterna...   .. Som döljdes
i det höga gräset.
 
Rosorna fick en giva gässbajs. 
Här är ängen som vi sparat till Makaonfjärilen. 
 
Här är en rosa blomma som vi fick av Sievert. Tyvärr vet jag inte namnet. Jag klipper bort buskar och drar bort nässlor och kirskålen, så att den ska få det luftigare. 
 
Vallmons knoppar är spännande att se vad det ska bli.. Bredvid i krukan väntar flädern på att komma i jord.
 
Håll efter Trädgårdslandet så blir det mindre jobb sen med att rensa är Jannes filosofi. Ibsen grunnar på det.
Nu har jag sått ringblommor bredvid gurkörten.
 
Ruccola är sått framför vinbärsbuskarna. 
 
Skuggorna blir långa och det börjar bli kväller. 
Men innan vi tar kväll tar vi en liten paddeltur. 
Tre små abborrar fick vi upp från kanoten, men gäddan fiskade jag upp från bryggan 
.
Då blir det kanske gäddpate till midsommar? 
 
SOMMARLOV 17 JUNI!
Nu har min ledighet börjat. Nu får jag mer tid att vara här på Tomasboda. Mer tid till att fixa och sköta om stället, men också mer tid till bad och matlagning, mer tid till att njuta i stunden... 
 
 vallmon i blom 
 
 inspektionskommittén 
... går sin runda...   efter en vecka som har gått,  sen vi sist var här (eller två veckor för mig).
 
 sockerärter och olika slags bönor har börjat komma upp. 
 
 Jordgubbsplantorna skjuter revor och jordgubbarna går över från grönt till vitt. 
Ser det inte ut som jasminen har knoppar i alla fall...  ? Den som "aldrig" blommar...
 
 
 ringblommor börjar titta upp.. Tror jag...
 
 
 Vallmon tappade sina blad dagen efter..
Men frökappseln står kvar.. 
Här trivs humlor och bin samt Janne 
 
 I Spirean 
Tidig morgonpaddling. Janne är utrustad. 
 Här framme simmar bävern. 
 
Vi tar en blåbärskoll på andra sidan 
Jodå det hugger bra så här på morgonkvisten. 
 
En sak får vi berömma tidigare husägarna för, det är anläggandet av gräsmattan ner mot ån. 
Kanske kommer solen titta fram idag?
 
Vi kom på att vi behövde städa. Nu har tavlan kommit upp. 
Maten har flyttat in i köket och ett provisorium av bänkskivor är på plats.  Känns lite som ett kök nu...
Nu har vi sopat och skurat golv.
Och så har vi fått finbesök till middagen. Döttrarna dyker upp (ja, den ena, den andra hämtar jag i stan). Stekta abborrar,  färsk potatis och sparris var på menyn och en efterrätt med varm camember och hjortron. 
 
Här är en till fin blomma som vi har fått från Lucy och Sivert. Den ska jag sätta i blomsterslänten. Men först måste jag klippa buskarna där och dra bort kirskål och nässlor. 
Här är en av de fina presenterna som jag fick av mina kära elever; vackra blomman.
Ny upptäckt! Men det här är väl en äkta fläder?... Eller? 
 
Nässlor, nässlor och åter nässlor. Samt tistlar och kirskål. Det här är inte den första skottkärran...                 ... och inte den sista.. 
Men jag tar faktiskt inte bort alla nässlor. Måste lämna till fjärilslarverna. De här får bli barnkammare till Nässelfjärilarna och Påfågelfjärilarna.
 
Det blir lite öken nu när jag klippt ner buskarna och ryckt upp ogräset.  Men den andra blomman från Sivert och Lucy är på plats framför den första som jag fick i fjol. 
Och så här ser det ut på håll. Jag får ta mig hem till stan och gräva upp fler blomsterplantor. Skulle kunna bli fint med lite mer blommor 💐 
Skulle jag bli sysslolös någon dag, finns mer att hugga tag i...
Jannes bisyssla... 
 
...blir det någon honung 🍯 tro?
Vad pysslar de här fokuserade fröknarna med?
Något gott ska det bli!😋
Här tycks det som att några har flyttat in... Mysigt!
Här har vi det lyckade Resultatet; tre goda flaskor med rabarberdryck och en god rabarberpaj (syntes inte på bilden). 
Vi kommer tillbaka till stugan igen söndagen den 26 juni, Efter midsommarfirandet på Lejonbacken,  där vi har varit sen i onsdags.  På måndagen gästade aspfjärilen vår veranda. Det här är nog en hanne.
 
Jasminen eller jasminen blommar snart ( den som höll på att stryka med). 
Ytterligare en vindruvsplanta ser dagens ljus.  I alla fall en till som verkar ha överlevt. 
Här är den andra plantan som växt lite sen sist.. 
Se, det var en äkta fläder. Nu kan jag göra fläder- och rabarbersaft. 
Nu växer rödbetor, potatis och mangold. 
Aspfjärilen tog en simtur när vi skulle ut på morgonenpaddling. Men jag hjälpte den upp på bryggan med hjälp av paddeln. 
Hej då aspfjärilen. Hoppas du torkar bra...
 
Utomhuskök. Bäst att vara ute när falafel ska kokas i olja 😰 
Nu har det kokats klart 😁
Med det här flygfät som kallas drönare har Mose filmat fantastiska vyer över Tomasboda. Kanske kan filmen läggas ut här på bloggen? 
Nu ska det bli fint här inför lördagens kalas. Janne snaggar gräsmattan. 

Kommentarer:

1 Birgitta Alvarsson:

skriven

Jätteroligt att se hur ni jobbar och står i. Det ser så härligt ut. Ser fram emot besöket på lördag.
Kram Birgitta

Svar: Roligt att ni kom! Nu har den fina blomman som jag fick av er, (som liknar fingerborgsblomman), fått en plats i det som ska bli en blomsterslänt. Tack för blomman och chilin, Birgitta och Leif -Göran!
Annika

Kommentera här: