November 2017


(null)

(null)    
Karin Egholt och jag fixar med arkivarbete för föreningen Argaladei i Västerås, fredagen den 3:e november.
(null)
Vi kollar in hur det går för Mirjam och Davids husbygge...      ...jodå, det rullar på....      ....nu har stugan blivit rödmålad med falu rödfärg. 

(null)
På Alla Helgona tänder vi  ljus för vår käre far, vid sin sten vid södra Kyrkogården i Lindesberg.
(null)
Lite höströj blir det. Eftersom jag har fått en rönnsumak av vännen Sivert, så måste jag ju bereda plats. Buskarna får flytta på sig. Kanske Lejonbacken behöver några bidragande spireor? Runt stenen sätter jag också några kryddörter som jag fick mig med på en promenad i Örebro.. så för vi se om de lyckas överleva.... 
(null)
Den 10:e november åker min dotter Mirjam och jag till Stockholm. Vi sammanstrålar med dottern Amalia som åkt från Näsåker. Så övernattar vi hos deras faster Inger i Gustavsberg. Innan vi åker vidare till Björnö hinner vi träffa barnens farmor och min svärmor, Astrid som också bor i Gustavsberg. Här bjuder hon på fika på lördag förmiddag. 
(null)
Den 11- 12 november träffas vi Argaladeiare hemma hos Karin och Pierre på Björnö. 
(null)
Vi tar en tur ut till nästa års plats för sommarlägret. Några paddlar och några tar en vandring ut. Jo, men här ska vi nog hitta tältplatser. Platsen tror jag heter Näset och ligger på Björnö, utanför Ingarö. 
Salvtillverkning hemma på Kyrkberget
(null)
Ingredienser: ringblommor har dragit i olivolja, Som sen silats bort. Bivax från Jannes ekologiska biodling, eteriska oljor och vätskan ur aloe Vera blad. That’s  it!
(null)
Burkar plockas fram och sorteras. 
(null)
Sen bestämmer jag vilka eteriska oljor jag ska använda i vilka burkar. Märker upp. Det kommer att bli kladdigt sen, så det är bäst att förbereda väl. 
(null)
När jag gör en lättare kräm till ansiktet, använder jag kokosolja och kanske lite kokande vatten också, Samt den här ringblomsoljan.
(null)
Bivax smälter ganska fort i vattenbad. 
(null)
När bivaxet har smält häller jag i oljan. Då stelnar bivaxet till, men jag fortsätter att värma röran så att det smälter ihop. Aloe Vera vätskan kan också petas i, i det här stadiet. Jag tar ett tjockt blad och skrapar ur vätskan (gelén) på ett fat, med en kniv. Jag tar inte med det gröna på bladet.  (null)
Här håller salva - smeten på att stelna. Jag vill ha salvan i en krämig konsistens, därför rör jag i den kontinuerligt medans den svalnar av. Skulle jag vilja ha en hård salva, är det bara att hälla upp på burkar direkt. Det är ett mindre kladdigt sätt att göra salva på. Men jag tycker att det går bättre att smörja in mig med en mjukare salva, därför rör jag salvan smidig.  (null)
(null)
Locken på och namn efter de eteriska oljornas egenskaper, som lovar  lugn och ro, glädje och energi, läkande, upplyftande och allt möjligt! Men speciellt lovar de härliga dofter. Nu dofter det gott i huset efter den här processen och mina fötter och händer kureras från torrhet och sprickor. Tre stora burkar skrubb fick jag till också. Kroppskrubben vill jag ha hård, eftersom den smörjs på i bastun som en pealing för hela kroppen. I den blandar jag antingen i grovkornigt havssalt eller grovt råsocker, som river och oljan som smälter in i min torra hud. 

utelektion en fredag förmiddag. Temat är vattnets kretslopp. Här smälter vi snö över elden och försöker fånga in vattendroppar genom kondens från vattenångan.


Vi får besök av nötskrikorna, nu när vi har startat fågelmatningen.
Kulurhänsyn...    ...för vem?
En utväxt på en björk kallar vi vril. Av en vril går det att göra en kåsa.
Grönkålspizza med vitlök, creme fraiche och fetaost. En s.k. vit pizza. Äntligen fungerar köket och fläkten är på plats! 
Äntligen dags för glöggmys, när advent närmar sig. Men adventljusen får vänta en vecka...

Nu fyller vi på med matburkar på kökshyllorna. Bokhyllan får flytta in i södra rummet och fylls med böcker istället för mat. Hjärtat dekoreras med lummer inför advent.  


Källardörren börjar ge sig. Janne lagar..
sen tätar han med väggmossa. Nu håller jordkällaren för vinterns förvaring.


Kommentera här: