Oktober 2017

 
 
Oktober inleds med Argaladei årsmöte, på Sjöviks folkhögsskola, söndagen den 1:a oktober. Karin och Klas bjuder på finaste tårtorna från Elsa Anderssons konditori i Norberg. 
Här har vi gänget som håller Argaladeis flagga. Delar av styrelsen är nu utbytt. Vi välkomnar Amalia, Mirjam och Mimmi in i styrelsen. 
Sena höstblommor vid Kurris grav, kärleksört och höstastrar. Snart får han sällskap här. Oktober blir en sorgemånad. 
Praktfull lönn i oktoberskrud.
 
Blommorna väntar på att få flytta in i stugan. 
Ännu fyller vi korgarna med svamp. 
Dottern Mirjam hittar också en och annan svamp.
Men se! Jag hittar något annat också!
En olvonbuske... med röda bär. Här kan jag alltså binda mig en krans till midsommar😃🎶
sveaskog har gett sin tillåtelse att vi får köpa mark, men tyvärr ingen skog. Närmaste slänten kan bli vår om allt går som det ska, genom alla instanser. Det återstår att se... vi kan bara vänta och hoppas. Men tallarna ryker nu. 
Skördaren äter skog. Här är skogen efter vägen mot sjön som kapas. Vi har besök av Freja, Inger och Lasse den 6-7:e oktober. 
Nu går det undan med skördandet av stockar. 
Här är närmaste skogen, full av trattisar och gula kantareller...
 
Ibsen dog natten till den 10:e oktober 
Han drabbades av diabetes. Kroppen fungerade allt sämre. Hans organ krävde mycket vatten, men han blev allt stelare och stelare och orkade till slut inte gå alls. Det gick fort. Det kändes ändå fint att han fick sluta lugnt hemma hos oss. 
 
Sista vilan.
Janne snickrade ihop en låda till Ibsens kista. 
 
Blommande höstblommor till graven. 
Vi har en liten begravningsceremoni på tisdagkvällen den 10:e oktober 
Mirjam skrev ett fint minnestal till Ibsens ära.
Nu vilar Ibsen bredvid Kurris. Här tänder vi även ljus för min far Göran, som dog när han hade fyllt 70. 
 
Ljus i mörkret. 
 
 
 Soluppgången möter mig på morgnarna, när jag kommer till min nya arbetsplats, på Pilkrogs friskola. 
 
På morgnarna brukar vi börja med morgonpromenad i skogen. Men nu är det älgjakt och vi respekterar föräldrarnas önskan, så därför leker vi lekar på skolgården istället För morgonpromenad i skogen. 
Jadå, oktober är också en vacker månad...       ...eller hur lönnen?
 
Den här lönnen hade visst kommit lite längre i sin skallighetsprocess.
 
Oktober är också en skördemånad... vill Janne påminna om. 
Bondbönorna förvälls lätt för att sedan hamna i frysen. 
Skuggorna börjar bli långa så här års...
På promenad...
 
...hittar vi ett äppelträd i björkskogen
...med så här fina äpplen!
En växt som jag sådde från frö, jag tror det är anisisop, i min blomstertäppa.
LäkeMalvan tog sig fint, som kom från Mögreven, Långban. 
Ännu drar det lite bland Biblomster.
Jag har planterat timjan, lite utförsäljningsfynd från Plantmarknaden. Annars är det rätt sparsmakat med inköp av plantor hit till Tomasboda. Det mesta kommer hit alldeles gratis, med undantag av äppelträd då. 
 
 
Plötsligt sträcker sig eftermiddagens solstrålar sig till trädgårdslandet...
så är fallet...
 
 
Öken...
 
 
Men det finns väl inget ont som inte har något gott med sig...   eller tvärtom...    nu ser vi eftermiddagssol och solnedgång från köksfönster ... 
Milis hållerinvigningstal för ny butikslokal för sin firma Av Jord i Vekhyttan. Bredvid sig har hon mannen och dottern som driver firman tillsammans med Millis. Solveig står bredvid och skådar. 
Här visar Millis hur äggoljetempera blandas med jordpigment och sen visar hon målningstekniken med färgen. 
Så fyller vi på i färgförrådet med mer färgpigment och linolja m.m. Det är ju fina rabatter idag på invigningsdagen.
Inspireraned färgval. Här är kökeT målat med jordfärgen. 
Färgernas namn är uppkallade efter datum. Mer om detta finns att läsa i boken Av jord.
 
 Matsal.
 
Här har vi David och Mirjams lilla stuga på vagn som håller på att växa fram. Platsen är Lejonbacken. 
Vad är väl inte värt att fira med en kaka med egna björnbär på ?
....att Janne och jag har hållit ihop i 28 år! 💖👍
Den här azalean fick jag av min mamma på min födelsedag den 23 februari. Nu tar den nya tag och blommar om med vita och rosa blommor. Sånt är kul.😄
Höstlovet närmar sig. Veckan innan höstlovet hinner Vi uppmärksamma FN- dagen, med fredsduvor och barnkonventionen, Halloween- pyssel samt Internationella Nalledagen med ett disco i gympasalen, där popcorn maskinen gick varm 😅. Sen tar vi ett välbehövt höstlov! 🤪
 
På höstlovet hinner Vi, bland annat, utforska lite av skogen på andra sidan ån och ta en fikapaus i höstsolens sken. 
 
Här njuter vi av kaffet, spanar efter fåglar som sträcker söderut och har en fin utsikt mot vår fina lilla stuga. 
Nu har träden hunnit bl ganska avskalade, så här i slutet av oktober. 

Kommentera här: