September 2017

 
 
September månad... härlig tid. Jag tror det var fåglarna som sådde den här rosen åt mig i min blomstertäppa....
...men jag minns inte riktigt. 
Första helgen i september, jag och min mamma Solveig är ute i skogen nervid ån, och plockar svamp. En dryg månad senare skördas denna skog på tallar. 
Här är Amalia och Ness, som har återkommit från paddeltur på Sverkesta ån. 
Borstning på skåpluckor för att få till en blankare yta. 
 
 
 
Äpplen mognar. 
 
Kvällsmat på lördagkväll den 2:a september 
 
Söndagsfika den 3:e september
 
Köket har fått torka i flera veckor. Så smått börjar vi på att använda det igen.. nu kan vi diska inne.
Men maten lagas fortfarande utomhus, eftersomvi inte har fått in fläkten ännu. 
9:e september
Köksbord och soffor på plats i köket. 
Märkliga svampar på svamppromenaden.
Fint besök av Ingarö-bon Per Hagman,som kan det här med att woka grönsaker på elden. Jannes gamle barndomsvän. 
Grönsaker och rotfrukter steks direkt, medan potatisen förkokas, skivas Och sen steks. Allt sammans blir en härlig krispig röra. 
Här har vi Per och Anna. 
Här grillar vi svamparna som vi plockade på skogspromenaden. 
Det här är sista gången vi ser våran gamla trotjänare fånga en sork. Ibsen har drabbats av diabetes och hans tid är utmätt..
morgonen den 10:e september vittjas kräftburarna
Akta näsan!
 
Kanottur 
 
 
En paddelkväll den 12/9
En underbar sista dag på min gamla arbetsplats på min kära gamla Kristinaskolan med en älskad klass och arbetskamrater. Tack till er allesammans där!  Den 15: e september. 
 
Tack för fina presenten Kära arbetskamrater!
Den här rosen får jag kalla för Salma, eftersom jag fick den av Salma, som var min elev, och hennes mamma som  var en arbetskamrat. Nu har rosen fått nytt liv och blommar om i min blomstertäppa. 
 
Fina besökare i myntan. 
 
 Vackra Amiralen. 
 
 
Bolltisteln får besök. 
Myntan gästas också av Vinbärsfuks. 
 Här invigs presenterna som jag fick.
Lökskörd på tork i septembersolen. 
Ibsen njuter i solen. På dörren sitter fina hjärtat som jag fick av kollegorna.
Gräset gulnar, när hösten är i antågande. 
 
Ness fixar med sin kanot medans Sappo övervakar.
Morotsskörd. 
 
 
 Fina kissen.
 Ännu njutande av livet. 
Ett litet äpple blev till sist kvar på Ingrid Marie, och det gav sig koltrastarna sig på och pickade på. 
 
Amalia och Ness fixar med sina kanoter. Sappo slappar. Det doftar gott av tjära. 
Fina Sappo gillar läget på soffan. 
Lite trädvård. Klipper och rensar runt stammarna. Upptäcker sorkhål. Planterar blomsterlökar som ska motverka sork. Det ska bli spännande sen i vår och se om det blir några blomster. 
Dimman lägger sig över ån..     Kvällar och morgnar blir allt mörkare och kallare. 
Här är min nya arbetsplats, byskolan Pilkrog. Från Tomasboda cyklar jag hit på en kvart. Det ska bli kul att få lära känna elever, föräldrar och personal som bor här i bygden runt Tomasboda. Fast det är inte bara landsbygdsbarna som går här. Det kommer barn från staden Lindesberg också hit ut till landet. Den 18:e september började jag här. 
Sista helgen i September är det Argaladeis årsmöte på Sjöviks folkhögsskola. Vi lagar maten över elden. Fikabrödet fixar vi också över elden. Av grötresterna från frukosten, samt jäst, smör, socker, mjölk och vetemjöl, så blir det fina bullar. 

Kommentera här: