Januari 2019

På nyårsdagspromenad. Katten Vilde följer med på en promenad i skogen.



Fast den här forsen var inte med på promenaden. Det  är forsen vid golfbanan, där vi så strömstararna. Vi stannade till här efter nyårsnatten i Lindesberg. 
Ett gammalt pussel i trä.
Soluppgång med måne i nedan.
Sridskotur på Grönbosjön den 2:a januari.


Med Sverkestaån i bakgrunden.




Här drar en maskin fram som gör grunda fåror (som väl är). Den går fram på hyggena. 

Fint att få gå ut på närmaste mossen och plocka tranbär. 
Ett nyårslöfte jag har är att sova ute en natt en natt varje månad. I januari lyckas jag uppfylla mitt löfte. Katten Vilde kröp ner i min sovsäck och höll mig sällskap, när jag sov under stora granen. Även Janne sov där under granen. 

Skridskois med roliga formationer. 
Vacker kvällshimmel vid vår boning i stan.
Ännu ett pussel som vi har lagt på jullovet.
Jullovet är slut och vårteminen väntar. Soluppgång över Pilkrogs friskola.
Vilde på vakt.
Ingen skridskois längre på Sverkestaån. Anette och Mats tar en promenad med oss.
18 januari. Grattis till Mirjam, vår sjuksköterska nu. Vi firar hennes examen på sjuksköterskeutbildningen.
Stolta föräldrar!
Först firar vi i Mirjams lägenhet i Örebro, sedan drar vi vidare till Tomasboda där Janne tänder marschallerna.

Storebror Arvid som är pyrotekniker skapar världens häftigaste fyrverkeri åt lilla syster. Hon får själv sätta igång det. Sen smäller det i mörka januarinatten.
Jag fixade fram bildspel med Mirjam i fokus. Här är hon kanske fyra år när hon matar min häst Pommac.
Vi hälsar på i Slofallet där Karin har sin lilla häst Fagra. Hon får växa till sig bland andra föl och ston.


Nu finns tillräcköigt med snö för skidfärd. 20 januari. 
Nej det är ingen varg, det är hunden Sappo som gör oss sällskap. Men vi såg färska vargspår på Västra sjön.
När snöflingorna blir som kristaller...

Janne hjälper mig att dra ett skidspår till skolan.


Fullmånen rullar på grantopparnas rand. 
På Kyrkberget sätter vi upp fågelholkarna som vi snickrade i oktober.


Temaarbetet det här läsåret heter "Vi och världen". Den 27 januari besöker vi Asien. 
Den 29 januari skidar vi på idrotten. 
Fler och fler barn börjar på Pilkrog. Hur ska vi få plats är en återkommande fråga... lösningen blev att femåringarna får ett eget hus. Här ställs skokartongerna på plats den 31 januari.













Kommentera här: