Oktober 2018

Vackra oktober månad, med sin klara luft och röda vackra färgnyanser. 
Jag tror alla bondbönor, som vi hade odlat, hamnade i den här grytan, tillsammans med lite annat...

Kan det vara ett Kungsljus?
Den här isopen odlade jag upp från frön i våras. Nu växer den vid vinbärsbuskarna.
Ja astrarna blev för sent satta och hann inte slå ut i blom innan frosten kom.
Ringblommorna hann iallafall komma upp i blom.
Vilde på sorkpromenad.



Frukost ännu ute i det gröna.

Ja, äppelträdet blev kanske lite väl avskalat ...efter JAS.
Ett av våra nya små fruktträd.
Praktfulla Kungsljuset, som har blommat så länge i blomsterslänten.
Ett projekt som jag arbetar mycket med på hösten är att klippa ner buskarna här.
Janne jobbar med projektet att skapa hallonodling. Vi hjälps åt. Tidigare, under hallonsäsongen, märkte jag ut de plantorna som gav stora hallon. Nu flyttar vi ut dem i gräsmattan. Hoppas på stora fina hallon här framöver.












Besök på Lejonbacken 

Fågelholksbygge på Kyrkberget tillsammans med Kyrkbergets Vänner, som har startat en studiecirkel om fåglar på Kyrkberget.

Höströj i Pilkrog. Här behövs inga kommunanställda  parkarbetare för att få skolgården fin. Nej, här är det oavlönat barnarbete som gäller. Det är förstås frivilligt. Sån tur att eleverna är så hjälpsamma...

Mirjam är snart färdig sjuksköterska. Vi åker in till Örebro och tittar på när hon är med i en spännande match i Roller derby. Mirjam är bäst!


Vi får besök av Inger, Lasse och Arvid. Solveig, Amalia och Mirjam samnanstrålar också. Vi provar min lilla runda. Envist kämpar jag för stigarnas bevarande, trots hyggesbedrövelser. 
Men ännu finns lite fin, gammelskog och mysiga stigar kvar i närheten av Tomasboda, när vi har passerat något hygge. Måtte Sveaskog ta det varsamt här...
Stigen leder ner till Västra sjön.
Nej, vi äter inte murklor längre. Kanske är det synd, men Janne hade hört nya rapporter om dess skadliga verkan...
Men bävrarna äter gärna upp alla träd efter ån ...
Fina blomkålen äter vi så klart, som vi har odlat själva.




Mysmiddag, tänk att ha hela familjen på plats. Händer inte varje lördag...






Än finns mycket kvar att skörda i trädgårdslandet, fänkål, grönkål, blomkål, kålror, svedjerovor och rödbetor. 
Spökvandring i Pilkrogs friskola. De äldre eleverna skrämmer de yngre, till sist skrämmer en elak häxa allesammans,  med att bjuda på häxdryck och nystekta krabbelurer.

På eftermiddagen öppnar fritids  kafé  Pilkrog, med insamling till BRIS. 

Sen har jag höstlov och jag gör en egen kulturtripp. Första stoppet blir tillsammans med vännen Anette. Vi går på restaurang och sen teater i Örebro. 
Kulturtrippen går vidare mot Malmö. Hem till sonen Arvid som förgyller mitt höstlov.
Här blir det teater och restaurangbesök. Pockemonpromenader och konstutställning. Så kanske något nytt klädesplagg till höst och vintergarderoben. Nu har jag fyllt på energidepån, efter några dagar i Malmö, och far åter hem till Bergslagen. 
















Kommentera här: