Augusti 2018


Grattis Lars på din 87-årsdag!
Janne, Arvid, Mirjam och jag åker till Amalia i Näsåker och upplever musikfestivalen Urkult.

Arvid jobbar på festivalen, bland annat med att vakta vid ett tält. Amalia och Mirjam jobbar på kafé i den här jurtan.

Jag tillverkade en korg, som Vilde testade.



Så lämnar vi Amalia och Ness i deras fina stuga och far åter söderut..  efter fina och energigivande dagar på Urkult i Näsåker. 

Trevligt när jag har bakat en kaka, så dyker vänner upp, som jag får bjuda. Här är en körsbärskaka eller en körsbärschesecake (rättare sagt) som tog flera dagar att baka.


Hej åhå här har det blåst och björken lade sig ner på en högstubbe. 


Dax för bönskörden...

Var sak tar sin tid... men nu har vi bönor som räcker året om...

Jobbet startar igen någon vecka in i augusti. Byter klassrum och flyttar böcker. Hoppas på att bli klar tills eleverna dyker upp😲
Min fina ungdomskamrat bjuder till fest, för att fira att hon passerat 50 års strecket. Välkommen in i gänget Bettan!

Och skörden fortsätter av allehanda slag..
Lindesimmet med två glada veteraner och en engelsman. Många Lindesim har det blivit för Karin och Bettan, medan Martin gör sista andra lopp ( tror jag). 

Dagen efter, Karin och Bertil hälsar på och tar en golfrunda.
Fina nävan blommar och blommar och lilla rosa rosen likaså. Jag får kalla dessa plantor eftet givarna. Lenanävan och Salmarosen.

Så skördas det igen. Squash av olika slag. Janne börjar massproducera squashkaka, efter att jag testade ett recept. Det är bra. 
Vackra färger på betor. Fina blad på fänkålen.
Så var det dags för vår årliga surströmming och kräftskivehelg, på Lejonbacken, i slutet av augusti.
så passande att det också var Noramarken denna helg, och att Noraglass är så gott!
Men vi hinner med lite annat också, som att flytta på Mirjams vagn. 

Så där ja. Där kom den på plats!
Vi har grävtävling också.
Många hjälpsamma insatser. Det gör jobbet lite roligare.. anslutning till det kommunala avloppsnätet.

Så avslutas kvällen med mysiga kräftskivan.


Det är kul när det dyker upp nya överraskningar i trädgården, som den här; purpurfärgad vallmo. 

Vad döljer sig under bladen?

Mat!

























Kommentera här: