Februari 2021

Tredje februari   Fantastiska februari är här! Gnistrande snö och en sol som börjar värma. 
Med tema vatten och luft på NO-lektionerna kan vi göra många roliga experiment den här årstiden. Här blåser vi såpbubblor i kylan, kombinerat med skridskoåkning. 
Lyckade såpbublor som lyckas bli iskulor, en kort stund... 
Våra experiment med att frysa färgat vatten som vi började med i januari, fortsätter i februari, och våra ispuckar växer mer och mer. Liksom husbygget växer mer och mer... tak läggs på väggar... 
 
 5:e februari 
 Is- och snötider! Nu kan jag vandra genvägen över mossen hem, och gå rakt över ån, på en isbro. Min skolväg kortas ner. 
Skidspåren finns kvar och kan nu nyttjas nästan hela månaden. Stjärtmesarna hittar till fågelmatningen utanför köksfönstret. Vilde hör till en av familjens meste fågelskådare. 
Janne är familjens mästare i vinterbad. Nu är det för kallt för att hålla vaken kvar vid bryggan. Janne tar sig istället upp till bron varje morgon, för en simtur. 
 
Vyer från norr- och österfönster. 
 
Det blir lördag den 6:e februari. Solveig och jag träffas utomhus på en promenad runt lilla Lindesjön i i Lindesberg. Försiktighet råder, socialt umgänge är ju bra, men smittor är dåligt. Därför är det säkrast och bäst att träffas utomhus. 
 
Sen blir det söndag den 7:e februari. Janne och jag drar på skidutflykt upp på de stora mossarna, väster om Tomasboda rödmosse och Västra sjön.  
  På vår tur upptäcker vi en älg som skogens djur fått kalasa på. 
 
Vilken härlig dag med skidåkning, sol och blå himmel. 
Åter hemma och skuggorna börjar bli långa. 
Se vilken fin liten vessla (??) som hittade fram till fågelbordet. Lika snabb som vesslan var katten där och plockade den. Vi fotade den och sen var den borta igen. Kanske åt katten upp den? kanske spelade den död och lurade oss och hoppade iväg när vi tittade bort??? Ja, vi får hoppas på det sistnämnda. 
 
10:e februari. Programmering står på schemat. Vi kombinerar med bild och teknik, så får roboten Kubo köra genom en liten stad byggd av mjölkpaket. Se där, så fick vi in lite återbruk i undervisningen också! Jag gillar mitt jobb som lärare när jag kan arbeta med en eller två klasser med ämnen som går i varandra...  ...ämnesintegrering. 
 
Hurra hurra hurra! För Mirjam på sin födelsedag! 
Vi firar med gräddtårta med egenplockade hasselnötter, med en mysig helg på Tomasboda. 
Isig morgon, med isrosor i sovrumsfönstret, den 13:e februari. 
Vilken härlig tag för en skidtutflykt!
Vi har fantastiska myrar att skida på. Här poserar jag och Janne på Tomasboda rödmosse. Turen går sen vidare på myrarna som ligger ännu längre bort i skogen. 
Freja får vara draghund i skidspåret. Sen sitter det inte dumt med fika och att njuta av solens strålar som åter har börjat värma. 
Får man smaka? undrar Freja. 
  
                                                                                                                                   Nu är vi på Västra Grönbosjön. 
 
 Fler än vi hittar ut på isen. Kanske är det vargens spår som vi skidar över? 
Jannes badplats. Jag provar också på att bada här. Det blev nog två gånger som jag badade från brofundamentet. Första gången kände jag lite panik. Det kändes som jag inte skulle ta mig upp. Men den andra gången, som var på min födelsedag kändes det lugnare och jag hittade lättare hur jag skulle kravla mig upp. 
Is
På mammas gata i stan. På Alla -hjärtans dag tar vi en promenad med lilla mor. Här är Mirjam och Solveig (eller 2 x Solveig).   
På promenad efter åkanten. 
Pilkrog 
Huset växer till sig med rött tegeltak.  
16:e februari. I semmeltider blir semmelbak matematiklektioner. Vi börjar med statestik. Vad finns det för olika tycken kring semmelbullen? Hur många vill ha med och hur många vill ha utan mandelmassa? Med eller utan grädde? osv. Mina tvåor frågar alla barn på avdelningen Korpen F-2, hur just den vill ha sin semla. Sen fixar vi det. Med bullbak ena dagen och fyllning en annan och sen blir det månadskalas och vi kalasar på semlor, så som vi vill ha dem! Fast jag vill ju ha semlan med varm mjölk och kanel. Men den sortens semla får jag göra en annan dag... 
17:e februari. Innan sportlovet hinner vi med vårt egna lilla Vasalopp i Pilkrog. Stor aktivitet råder med flitiga skidåkare. 
Bit för bit, pusslas huset i ihop. 
19:e februari. En dag med pansaris, blir en speciell utelektion med åk 4-5. 
Sportlov på Tomasboda 
21 februari. Isbron finns fortfarande kvar. Än vågar vi traska över slaskig å. 
Här har vi ett hundspår.... efter en hund som heter Freja som sprang över detta hygge förra helgen.. 
...tänk att vi hittade den lilla tossan. Janne som skidade tillbaka och letade så... 
 
 
Väldiga krafter har varit framme och hivat omkull granarna på västra sidan om Västra sjön. 
Vi får promenera den här gången på vår skogstur...
 
Så här ser skidspåret ut efter en vecka. 
 Vi vandrar hemåt på iskanten efter ån. 
 Men här tog isen slut... 
 
Vackra formationer i isen. 
23:e februari. Ja, så går det ytterligare ett år, när en skum varelse plötsligt dyker upp igen, en mörk morgon. Vilken gång i ordningen är det nu? 
Senare på denna minnesrika dag vågar vi oss ut på ett kaffébesök i dessa Corona-tider. Vi tar risken på det nyöppnade Sveas konditori. 
 Efter det blir det en blåsig promenad runt lilla Lindesjön med syrran och vännen Anette. 
Visst finns det stunder att njuta av i livet. 
Fintårta till mig. Ja, just det, 55 var det visst. 
Tvätt på hög... är det en tvättvakt eller väntar hon på att bli rentvådd? 
24 februari. På en ensam promenad i skogen vid Lomtjärn. Är det vildsvinen som har varit framma och  ätit upp myrstacken för myrstackarna? 
Februari är tulpantid. Det finns något underbart i det. 
 
Janne testar isbron. Men den ser tunn ut nu. 
 
25 februari Trädbeskärning på våra nya fruktträd              
 
Vi grunnar, funderar, planerar, tvekar och klipper till. Dessa träd planterades 2017. Det har alltså gott några år och vi har inte gjort någon beskärning alls. Men nu tar vi oss tid och vi känner oss så nöjda när det är gjort. Det är skönt att vi gör det tillsammans och vi har inte bråttom när vi beskär. 
 
 
 
 
 
Vid kanten på isbron är det nu helt öppet vatten 
Men isbron är ännu kvar. Vem vågar gå ut på den nu? 
 
 27 februari 2002 var natten då min far, Göran B Waldén lämnade jordelivet. Han blev knappt 70 år. Han hade så många järn i elden. Alltid något nytt på gång, alltid i nya uppdrag, in i det sista. Min far var en mycket kreativ man. Något som han så gärna delade med sig av.
 
Inom föreningen Argaladei startar vi en digital studieecirkel. Vi läser boken Friluftslivets pedagogik och träffas varannan söndag på Teams, under ledning av Mats Ericsson som studiecirkelledare. Så skönt att slå sig ner i soffan på söndagkvällen, slå på datorn och få diskutera friluftsliv och pedagogik med likasinnade. Vilket bra initiativ Mimmi! och vilken bra studiecirkelledare, Mats! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: